Kondition – En hörnsten för att lyckas

Det krävs en välfungerande kondition för att lyckas inom de allra flesta aktiva sporter. Konditionen är det som får dig att orka uträtta det du ska över tid och ligger till grund för att din förmåga inte gradvis ska försämras av utmattning.

Löpning

Din kondition ligger till grund för hur hårt du orkar träna och även hur länge du orkar prestera på topp när det kommer till tävling. En av det vanligaste och bästa övningar för att träna upp sin kondition är löpning. Vid denna typ av träning är det av stort värde att ha bra sorts skor som ger dina fötter rätt sorts stabilitet och att du har sköna träningskläder att springa i, som dessutom inte tar upp alltför mycket luftmotstånd.

Det finns såklart olika löpningsövningar och det bästa är att blanda upp din konditionsträning och att kombinera en rad olika för bästa möjliga resultat. Du kan exempelvis under vissa träningspass satsa på att springa en längre sträcka med ungefär samma tempo genom hela distansen och andra gånger fokusera mer på intervaller. Det viktigaste är att du utmanar din kropp och att du under varje konditionspass försätter den i ett tillstånd som gör att du över tid kommer att utvecklas och orka mera.

Det finns såklart andra konditionsövningar än bara löpning som är bra för att utvecklas. Högintensiv brottning, upprepade kast med medicinboll, eller spänstövningar som upphopp, är alla bra övningar som dessutom leder till ökad muskelkondition. Det är en annan form av kondition som reglerar hur länge just dina muskler orka jobba och något du även bör förstå vikten av och arbeta på utifrån dina utsatta mål inom den idrott där du är aktiv.